Mahaa Sjiewraatrie valt op de veertiende dag van de tweede helft (Kriesjnna-paksj) van de maand Phaalgoen en het kan vertaald worden als de grote nacht van Sjiew (Shiva). Hij wordt op deze dag op grootse wijze vereerd. Mahaa-Sjiewraatrie is een dag om te vieren, maar ook om goede voornemens te doen.
Op Sjiewraatrie wordt god Sjiew door zowel mensen als déwie déwtaa’s (godheden) vereerd. De hele avond wordt allerhande activiteiten ter ere van god Sjiew verricht, zoals: poedjaa, meditatie, oplezen van de chaaliesaa, zingen van kiertan en bhadjan enz. Dit wordt ook wel mahaa Sjiew djaagran genoemd.
Tijdens de poedjaa (ceremoniële dienst) worden onder andere Gangaa-djal (= water uit Ganga-rivier), melk, honing, yoghurt, suikerriet, ghie, kokoswater, bél-patra, bhasma (as) en dhatoer geofferd.
Men reciteert de Sjiew-panchaaksjar-mantra (Om namah Sjiewaayay) waarmee men bhaktie (devotie), moektie (verlossing van het materiele), sjaktie (kracht / energie), sied-dhie (gaven) en sjoed-dhie (reinheid) kan bereiken. Dit zijn de vijf Wédische aspecten binnen het Hindoeïsme, waardoor een mens zijn oorspronkelijke levensdoel kan bereiken, namelijk moksj (algehele verlossing van het wiel van geboorte en dood).
God Sjiew wordt op deze nacht vooral vereerd in de vorm van Sjiew-lieng. In bijna elke Indiase tempel die aan god Sjiew gewijd is komt er een Sjiew-lieng in voor. De Sjiew-lieng is vaak een steen in ovaalvorm als symbool van vruchtbaarheid. Deze steekt altijd in een Yonie (moederschoot). Het is het symbool van de positieve en negatieve krachten in de kosmos, die feitelijk één zijn.
Het woord Lieng impliceert teken of symbool. In “Saankhya Darshan”, een oud geschrift vol met Indiase filosofie, is zelfs prakritie (schepping) en wiekritie (verandering) aangeduid als Lieng. In de “Skand Poeraan” wordt het volgende over de Lieng gezegd: “Layanaalienga moechyaté” Dat betekent: “de Lieng is gelijk aan Pralay”. Tijdens Pralay wordt gehele schepping, zelfs de Wéds en andere geschriften, vernietigd tot Lieng. Alles verschijnt later weer uit de Lieng wanneer de schepping begint.
Volgens een verhaal in “Sjiew-poeraann”, barstte eens een geschil uit tussen Shri Brahmaa en Shri Wiesjnoe. Het onderwerp van het geschil was, wie van de twee grootser. Beiden eisten de grootheid zelf te zijn. Het geschil liep zo hoog op, dat Brahmaa en Wiesjnoe op het punt stonden elkaar te vernietigen. Toen verscheen opeens een gigantische Sjiew-Lieng tussen hen die intense vlammen uitstraalde. Een hemelstem begon te klinken, die adviseerde Brahmaa en Wiesjnoe het begin en het einde van de Lieng te ontdekken, om zo hun grootheid te bewijzen.
Shri Brahmaa ging naar boven om de top te ontdekken en Shri Wiesjnoe ging naar beneden om de onderkant te bereiken. Beiden reisden duizenden jaren op zoek naar het uiteinde van de Lieng, maar geen van beiden konden het eind bereiken. Brahmaa zag toen een kétakie-bloem naar beneden dalen. Hij vroeg de bloem of zij het boveneind van de Lieng had gezien. De bloem vertelde dat zij tijdens een verering op de top van de Lieng was geplaatst en op een gegeven moment eraf gevallen was. Haar val zou al duizenden jaren duren. Na dit gehoord te hebben besloot Shri Brahmaa terug te keren en de bloem mee te nemen als bewijs dat hij de top had bereikt. Ook Shri Wiesjnoe keerde zonder succes terug. Hij vertelde eerlijk dat hij de onderkant van de Lieng zelfs na zoveel jaren reizen niet had bereikt. Brahmaa beweerde echter dat hij de top van de Lieng had gevonden en toonde de kétakie-bloem als bewijs.
Na de leugen van Shri Brahmaa verscheen Shri Sjiew uit de Sjiew lieng. Hij was woest vanwege de leugen en vernietigde één van de vijf hoofden van Shri Brahmaa. Hij legde Brahmaa bovendien de vloek op dat niemand hem zou aanbidden. Dat is de reden waarom er slechts drie grote tempels aan Brahmaa in India gewijd zijn (één bij de Pushkar-meer in Ajmer, één in Khokhan, Kullu valei, en één in Khedabrahma in Kerala). De kétakie-bloem werd ook gestraft. Zij zou nooit meer tijdens vereringen geofferd worden.
God Sjiew zei verder: “aangezien ik uit deze Lieng ben verschenen, zal deze plaats in de toekomst als “Lieng-sthaan” bekend worden. Deze grenzeloze Lieng zal in miniatuurvorm verschijnen zodat alle levende wezens hem volledig kunnen aanschouwen en gemakkelijk kunnen aanbidden”. Op Mahaa Sjiewraatrie wordt eigenlijk de dag va